Obwodnica Wolbromia po raz kolejny staje się tematem o szerszym niż lokalnym znaczeniu. Inwestycja, której realizacja rozłożona była na lata, zbliża się do kluczowego momentu. Domknięcie trasy ma szansę nie tylko poprawić jakość życia mieszkańców, ale też wpłynąć na układ komunikacyjny północnej Małopolski. Czy rząd wesprze tę inwestycję?
Poseł Łukasz Kmita złożył interpelację w sprawie wsparcia finansowego zadania inwestycyjnego w postaci
budowy IV etapu obwodnicy Wolbromia. Jak zaznaczył polityk, województwo małopolskie planuje w najbliższym czasie rozpoczęcie tej inwestycji, która ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta i poprawę komunikacji, zwłaszcza w rejonie skrzyżowania przy przejeździe kolejowym oraz na trasie Kraków–Pilica. Planowany odcinek połączy drogę wojewódzką nr 783 (olkuska szosa) z drogą wojewódzką nr 794 w okolicach miejscowości Dłużec. Będzie to już ostatni etap prac przy tej obwodnicy.
W związku z tym poseł zapytał, czy samorząd wojewódzki będący inwestorem zadania będzie mógł liczyć na rządowe wsparcie na budowę obwodnicy, a także ogólnie, czy program Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie kontynuowany.
Jak działa RFRD?
Na zapytania odpowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec – przypominając, że zarządcą dróg wojewódzkich jest zarząd województwa, czyli w tym przypadku Zarząd Województwa Małopolskiego.
– W myśl art. 20 ww. ustawy, do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego, wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających, przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników – objaśnił, dodając że minister infrastruktury może jednak wspierać inwestycje poprze m.in. RFRD.
Bukowiec opisał również proces przyznawania dofinansowań. Najpierw minister, w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, sporządza roczny plan finansowy RFRD. Plan ten, po uzgodnieniu finansowym z ministrem finansów, stanowi podstawę dofinansowania zadań w danym roku kalendarzowym. Ustawa o RFRD precyzuje źródła pozyskania środków na rzecz Funduszu, umożliwiające wsparcie finansowe zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Są to: wpłaty z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), wpłaty z budżetu państwa, wpłaty pochodzące z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (PGL LP), wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, obligacje Skarbu Państwa i inne.
Ostateczna wysokość środków możliwych do przekazania na dofinansowanie zadań w danym roku jest wskazywana natomiast corocznie w planie finansowym Funduszu i jest bezpośrednio uzależniona od wysokości wpłat przekazywanych na rzecz Funduszu. Nabory wniosków o dofinansowanie zadań ze środków RFRD ogłaszane są z kolei na podstawie i zgodnie z zapisami ustawy o RFRD. W zakresie zadań powiatowych i gminnych oraz mostowych, harmonogram ogłaszania naborów wniosków jest stały i cykliczny – coroczny.
Obwodnica Wolbromia będzie dofinansowana?
Wreszcie Bukowiec odniósł się do kwestii środków na m.in. obwodnice, przypominając, że w przypadku zadań miejskich, obwodnicowych i wojewódzkich, ustawa nie zawiera szczegółowych terminów ewentualnych naborów, a nabory wniosków o dofinansowanie zadań ogłaszane są, gdy w planie finansowym Funduszu na dany rok znajdują się środki z przeznaczeniem na ten cel. Nabór wniosków o dofinansowanie zadań obwodnicowych został przeprowadzony w 2021 r. Wsparcie rządowe uzyskało 51 zadań, w tym 45 zgłoszonych przez samorządy województw i 6 zgłoszonych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
– W roku 2025 przewidziana jest kontynuacja realizacji zadań, dla których podpisano umowy o dofinansowanie. Zadania te znajdują się na różnych etapach zaawansowania, a większość z nich wejdzie w kluczowy etap realizacji. Z uwagi na powyższe, na chwilę obecną nie planuje się przeprowadzenia naboru w 2025 r. – zapowiedział sekretarz stanu, zwracając uwagę na fakt, że dofinansowanie z RFRD nie jest jedynym mechanizmem wsparcia zadań własnych samorządów i jednostki mogły skorzystać ze wsparcia finansowego środkami rezerwy subwencji ogólnej.
W związku z tym Województwo Małopolskie od 1999 do 2024 roku otrzymało na dofinansowanie inwestycji środki w kwocie ok. 88 mln zł, a w 2025 r. otrzymało 4,3 mln zł. Na realizację rozbudowy odcinka DW968 wraz z budową mostu nad rzeką Wierzbienica oraz mostu nad rzeką Mszanka w Mszanie Górnej.
– Minister Infrastruktury konsekwentnie popiera każde działanie mające na celu rozwój izapewnienie spójności krajowejsieci transportowej, a także poprawę stanu technicznego dróg. W tym kontekście, resort koordynuje opisane mechanizmy wsparcia zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Należy podkreślić, że uzyskanie wsparcia finansowego w ramach tych mechanizmów jest uzależnione od złożenia stosownego wniosku przez jednostkę samorządu terytorialnego orazspełnienia określonych kryteriów kwalifikacyjnych, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa – zakończył Stanisław Bukowiec.